Tłuste do przodu! Mondraker uważnie obserwuje trendy i nastroje wśród rowerzystów. Lepiej być w siodle niż poza nim, dlatego odpowiedzią na "Phat-Manię" jest czołg na tłustych kołach - Mondraker PANZER!
Panzer, jak sama nazwa wskazuje żywo nawiązuje do tradycji wojskowych - konkretnie II Wojny Światowej i niemieckich czołgów Panzer, które zbierały swoje wojenne żniwo. No dobraa, to jest być może spora nadinterpretacja, ale niewątpliwie "Panzer" doskonale oddaje charakter nowego jednośladu w stajni hiszpańskiego producenta.
Do budowy tłuściocha wykorzystano cieniowane aluminium Xtralite 6061, a nie stal - jak nakazywałaby logika i panzerna tradycja. Nie jest to jednak wadą, bowiem alumenowy szkielet wydziergano z rur o konkretnych przekrojach (zwłaszcza ogon). Poza tym rama posiada większość technologicznych smaczków jakie obecnie występują w tej kategorii rowerów, jak choćby sztywne osie obu kół 190mm/135mm, powiększoną główkę sterową (tapered), elegancko schowane okablowanie i mocowanie hamulca tarczowego w standardzie Post-Mount, mechanizm przedniej przerzutki przykręcany bezpośrednio do ramy.
Najważniejszy atut kryje się jednak w cyferkach, bowiem projektantom z gorącej Hiszpanii udało się zaimplementować doskonałą geometrię "Forward Geometry", z której słyną Mondrakery. Przypomnijmy, że inspiracją do jest stworzenia był motocross. Cechą szczególną jest wyraźnie wydłużona górna rura i bardzo krótki mostek. Dzięki odpowiednim kątom główki , rury podsiodełkowej oraz kompensacji dodatkowej długości górnej rury w długości mostka, pozycja rowerzysty pozostaje taka sama. Zauważalną zmianą jest zwiększona baza kół oraz wysunięta do przodu oś przedniego koła.
Frame Size | S | M | L | XL | |
A | Seat Tube Length | 380mm | 430mm | 480mm | 520mm |
B | Top Tube Length | 615mm | 635mm | 660mm | 670mm |
C | Bottom Bracket Drop | -65mm | -65mm | -65mm | -65mm |
D | Bottom Bracket Height | 300mm | 300mm | 300mm | 300mm |
E | Chainstay Length | 455mm | 455mm | 455mm | 455mm |
F | Seat Tube Angle, Actual | 72° | 72° | 72° | 72° |
G | Seat Tube Angle, Effective | 73.5° | 73.5° | 73.5° | 73.5° |
H | Head Tube Angle | 69.5° | 69.5° | 69.5° | 69.5° |
I | Fork Offset | 45mm | 45mm | 45mm | 45mm |
J | Wheelbase (440mm) | 1070mm | 1095mm | 1115mm | 1136mm |
K | Head Tube Length | 90mm | 100mm | 110mm | 125mm |
L | Reach | 441mm | 458mm | 480mm | 490mm |
M | Stack | 589mm | 598mm | 607mm | 608mm |
W efekcie Panzer, tak jak jego szczupli bracia, jest bardzo stabilny na technicznych odcinkach, i zjazdach, efektywny na podjazdach zaś bardzo krótki mostek sprawia, że manewrowanie nim jest szybkie i precyzyjne.
Mondraker'owy czołg uzbrojono "po zęby". Z przodu zamontowano sztywny widelec MDK, również z aluminium. Amortyzację zapewniają koła na piastach MDK-FAT XP1, łożyskowanych maszynowo, obręczach MDK-FAT o szerokości 80mm, nawierconych w celu redukcji wagi. Całość obuto w klasowe papucie Kenda Juggernaut 26x4.5".
Napęd 2x10 jest mieszanką grup SRAM X5 (przednia zmieniarka, manetki), X9 (tylna przerzutka), RACE FACE (korby Evolve 32/22T). Kaseta SRAM 1020 jest przyzwoicie zestopniowana: 11-36.
Wyhamowaniem tego monstrum zajmą się dla odmiany japońskie heble Shimano M396 i tarcze o średnicy 160mm - to chyba jedyny element, którego obecność jest dyskusyjna w tym zestawieniu. Elementy kokpitu, sztycę oraz siodełko sygnowane są logiem ON/OFF - marką stworzoną na własne potrzeby przez Mondraker'a.
Dostępne będą 4 rozmiary: S, M, L, XL. W Polsce, Mondraker Panzer będzie kosztował 5299PLN.
Michał Śmieszek