Ergon GX1 1

Ból nadgarstków, drętwienie palców po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów na rowerze. Jeśli jest to przypadłość która was dotyczy to ten artykuł napisałem dla Was. Jeśli natomiast nie macie takich problemów, to Wam zazdroszczę.

 

Tadeusz Pietrzak

 

Ja należę do tej grupy rowerzystów, która po przejechaniu około 30 kilometrów maratonu ma zdrętwiałe palce i przy próbie zmiany przełożenia lub hamowaniu dłonie poszukują klamki lub manteki zachowując się niczym dłonie pijanego pianisty.

 

Poszukując rozwiązania tego „palącego” problemu udałem się do sklepu rowerowego i tam zakupiłem najbardziej ekstrawaganckie chwyty z jakimi dotychczas się spotkałem. Mój wybór padł na gripy z górnej półki cenowej, za „jedyne 149 zł” zakupiłem GX1 firmy Ergon.

 

Ich ekstrawagancja polega na ergonomicznej budowie oraz charakterystycznym „skrzydełku”. Ten nietypowy kształt ma z założenia poprawić komfort w czasie jazdy rowerem. „Skrzydełko” wykonane z elastycznej gumy zwiększa powierzchnię podparcia nadgarstka, dzięki czemu dłoń pewniej trzyma grip. Całość chwytu posiada wzorzyste, teksturowe wstawki z gumy. Tradycyjne gripy zapewniają około 60% podparcia dłoni natomiast Ergony zwiększają ten stosunek do 100%. „Skrzydlate” chwyty można zamontować na kierownicy pod różnymi kątami, dzięki czemu nadgarstek jest mniej wygięty co wpływa na lepsze ukrwienie dłoni.

 

Tyle teorii...

 

Ergon GX1 1

 

W praktyce sprawdziłem Ergony przejeżdżając z nimi około 500 kilometrów i … to działa, ale „uboczne efekty” wcale nie minęły jak „palcem odjął”. Mrowienie nadal występuje, ale jest mniej dokuczliwe i pojawia się zdecydowanie później. Zdecydowanym plusem tych chwytów jest to, że gripy wręcz ”kleją” się do dłoni.

 

Po przejechaniu 500 kilometrów chwyty nie noszą znamion zużycia. Jeśli jest tak dobrze to dlaczego wspomniałem o kompromisie? No cóż GX1 swoje ważą, całe 127 gram, to dużo więc musimy dokonać wyboru: waga czy wygoda. Ja wybrałem wygodę, na pewno zabiorę je na następny maraton.

 

Plusy:

  • pewny chwyt,

  • kleją się ręki,

  • mniejsze „efekty uboczne”,

  • mocno trzymają się kierownicy,

  • niemiecka precyzja, trwałość i wykonanie

 

Minusy:

  • cena,

  • waga