http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Ramy/SKYDE/Skyde_290.jpg

W ramach grzebania po Internetach i szukania ciekawego tematu redakcyjna koparka natrafiła na francuskiego winniczka produkującego ręcznie "tytanowe wino", między innymi na 29 calowych kołach.

Michał Śmieszek

 

 

 

Co wyróżnia "fhrancuskhą manufakhturhę" spośród dziesiątek jej podobnych. Primo, mają ładną stronę internetową i bardzo skromne choć trafne motto: "SKYDE - simply authentic" :) :). Secundo, tak zupełnie na poważnie, to już jedno z niewielu miejsc w Europie, gdzie część ram robiona jest ręcznie na miejscu, a nie wyłącznie zamawiana z dalekiej Azji. Uczciwie mówiąc azjatycki tytan jest super i nic mu nie brakuje, czego najlepszym przykładem jest mój Rudy 29er, niemniej świadomość, że Skyde proponuje ramy robione także przez lokalnych mistrzów napawa serce dużym optymizmem - czyli, że jeszcze opłaca się spawać na Starym Kontynencie.

Marka zadebiutowała oficjalnie 8 lat temu. Jak to często bywa, jej założycielami są pasjonaci dwóch kółek, dla których, cytuję: "liczy się uczciwość, prostota i perfekcjonizm". Siedziba znajduje się w przepięknej Akwitanii, w miejscowości Périgueux. Projekty SKYDE nie są odkryciem Ameryki na nowo, ani tym bardziej przypadkowymi pomysłami, ale bardzo solidnie przygotowanymi konstrukcjami. Podstawą jest oczywiście tytan. W portfolio znajdziecie dwa modele na dużym kole: flagowy SKYDE 290 oraz "budżetowy" SKYDE Access.

"29O-tka" jest wizytówką francuskiej manufaktury. Do produkcji głównych rur wykorzystuje się wyselekcjonowany duński tytan 3Al2.5V (Ti-3Al-2.5V; ASTM Grade 9) CWSR, w którego skład wchodzi 94,5% czystego tytanu, 3% aluminium, 2.5% Vanadu. Dzięki odprężaniu w procesie zimnej obróbki ten stop jest znacznie trwalszy i bardziej "dynamiczny" od  podobnego stopu tytanu obrabianego na ciepło. Dość, aby wymienić parametry: 725 MPa - zmęczenie materiału, 860MPa - wytrzymałość na rozerwanie. To nie jedyne zalety, gdyż uzyskana w ten sposób struktura posiada słynną "magiczną" cechę tytanu jaką jest "efekt sprężyny" - energia powstająca podczas pedałowania jest "kumulowana" i oddawana w postaci "sprężystego skoku" - właśnie o takiej właściwości pisałem w teście Rudy'ego. Nie wszystkie elementy ramy wykonano z tego samego stopu. Te podlegające szczególnym naprężeniom i wymagające zwiększonej sztywności, jak np. główka ramy, mufa suportu, haki kół, wycinane są z tytanowego bloku 6AL4V - 90% tytanu, 6% aluminium i 4% Vanadu.

Skyde 290

Aby zmniejszyć wagę, główne rury są podwójnie i potrójnie cieniowane - grubsze na końcach, cieńsze w środku. SKYDE to jedna z niewielu manufaktur, która podaje grubość stosowanych rur - górna: 38.1mm/31.8mm, dolna: 50.8/44.5mm/38.1, podsiodłowa: 34.9/31.8mm. Podwyższona jakość ma też odbicie w cenie. Rama "290", to wydatek 1899 Euro.

Skyde 290 2 Skyde 290 1

Francuzi stosują także inne rozwiązania technologiczne zgodne z aktualnymi trendami jak np. :

  • "RDR-ReaGapDesign" - górne rurki tylnego trójkąta sa przyspawane wyżej niż górna rura, co zdaniem producenta poprawia wytrzymałość tego fragmentu ramy względem klasycznego rozwiązania, gdzie tylny widelec i górna rura tworzą jeden węzeł. W takim przypadku istnieje realne ryzyko przegrzania spawów.
  • dolna rura o zmiennym przekroju uzyskanym procesie hydroformowania - owalizowana w płaszczyźnie poziomej przy suporcie i w płaszczyźnie pionowej przy węźle główki ramy.
  • rura sterowa w standardzie ID44 - konkurencyjne w stosunku do stożkowych główek, rozwiązanie pozwalające stosować amortyzatory z poszerzaną sterówką oraz zwykłą 1 1/8" (potrzebny specjalny zestaw łożysk, np. Chris King lub FSA)
  • Wymienne haki kół umożliwiające łatwy montaż kół na sztywną oś 12x142mm lub QR9x135mm (za wyjątkiem modelu Access)
  • Gniazdo tylnego hamulca tarczowego umieszczone wewnątrz trójkąta ramy - (za wyjątkiem modelu Access) - rozwiązanie wymuszone konstrukcją haków, ale wpływające pozytywnie na sztywność układu podczas hamowania.
  • Przednia przerzutka mocowana bezpośrednio do ramy (direct mount)
  • Charakterystyczna podkowa ( w modelu 290) łącząca rury łańcuchowe z mufą suportu - specyficzny profil pozwala na bezkonfliktowy montaż jedno-, dwu- i trzyrzędowych mechanizmów korbowych. Konkurencja stosuje niejednokrotnie mocno spłaszczony, prawy "chainstay", co osłabia ten element oraz zmniejsza sztywność węzła suportowego.
290 Rear end

Skyde 290 BBMuff

 

Skyde 290 Head tube

Znajdzie się na pewno grupa malkontentów, która negatywnie oceni obecność klasycznego, gwintowanego suportu BSA 73mm. Faux Pas? Otóż nie...Francuzi wykazali się zmysłem ekonomicznym i praktycznym. Wsłuchali się bowiem w głos ludu, który powszechnie narzeka na trwałość wciskanych łożysk i gniazd suportowych, które "tracą wymiary" po wielokrotnych wymianach.

Skyde "290", to także ciekawa i rzadko spotykana geometria ukierunkowana zdecydowanie na ostrą jazdę XC i do maratonów, gdzie liczy się zwrotność i przyspieszenie, kosztem rzec jasna 29 calowej stabilności. Niemal od razu zwraca uwagę wyjątkowo krótki ogon - zaledwie 430mm oraz przyjemnie długa górna rura - 622mm dla 18". W połączeniu z ostrym kątem podsiodłówki 73" i główki - 70" Skyde nie da chwili wytchnienia niedzielnemu kolarzowi, za to doświadczonego rowerzystę urzecze "narowistością". Geometria optymalizowana jest pod amortyzator o skoku 100mm z 20% ugięciem wstępnym

 geometrie2901

W kategorii "econo" Francuzi oferują frameset lub gotowy rower o swojsko brzmiącej nazwie Access. W przeciwieństwie do droższego modelu 290, ten został "wydziergany" nie przez europejskie ręce, lecz przez doświadczonego spawacza z Azji.

Skyde Access frame

Projekt oraz wykończenie są w 100% europejskie, zaś wykonanie w 100% dalekowschodnie. Do produkcji wykorzystano podobny stop Ti-3Al-2.5V; ASTM Grade 9, ale nie poddany obróbce "na zimno". Główne rury są niecieniowane i zrezygnowano z kilku technologicznych "smaczków": wymiennych haków koła, mocowania przedniej przerzutki DM czy też finezyjnej podkowy w okolicy węzła suportu. W efekcie tytanowy szkielet waży ciut więcej - 1650g, ale jednocześnie jest sporo tańszy - 1199 Euro. Skyde daje 5 letnią gwarancję bez względu na ilość właścicieli.

Skyde Access seat stays Skyde Access

Geometria tego rumaka jest także zmodyfikowana - ciut spokojniejsza w porównaniu do flagowego bolidu. Wydłużono ogon (442mm), "wyostrzono" kąt główki (71st), ale skrócono nieco górną rurę.

 geometrie accessACCESS, to zdaniem producenta idealna propozycja dla amatorów szukających maszyny na długie górskie eskapady. Francuscy projektanci proponują montaż widelca o skoku 100mm lub 120mm - w przypadku chęci budowy bardziej "ścieżkowego" jednośladu.

Każdy, kto rozważa zakup którejkolwiek ramy z pary 29tek może zdecydować się na zmontowanie gotowego roweru przez francuskich specjalistów. Skyde chwali się współpracą z liczącymi się producentami rowerowych komponentów, dzięki czemu ceny są również atrakcyjniejsze (przynajmniej na zachodnią kieszeń). Po detale warto kliknąć >>TUTAJ<<

Jeśli 29ery to za mało, to Skyde ma w katalogu także inny popularny "hardware" w postaci MTB 27.5 i Fat-bajków i przełajówek. Jeśli i to za mało, a klient oczekuje czegoś spoza oficjalnego katalogu, to francuska montownia gotowa jest przyjąć niemal każde zlecenie, np takie:

Skyde single

lub całkowicie "stalowe":

Skyde Columbus Zonal

No i na sam koniec tej "prezentacji", przedstawiciel firmy SKYDE chwali się, iż każda rama opuszczająca zakład w Périgueux jest prześwietlana promieniami X-Ray w celu wykrycia ukrytych wad. O tym, że wszystkie modele spełniają rygorystyczne normy europejskie, nawet nie wypada wspominać. Jeśli mocno napromieniowali tytan, to może nawet zaświeci w nocy :) :)

Au Revoir mon namis!

 Info and photo: www.skydecomp.com