SRAM-Avid-X0-Trail-Brakes-lever-master-cylinder01-600x450

Nom, to nie żart. W najbliższym czasie ma pojawić się specjalna, bardziej ekstremalna wersja popularnego hamulca w niemal topowej wersji. Na pytanie po co to, skoro są bezlitosne Code’y, odpowiedź nasuwa się sama – przeciwwaga dla XTRa Trail była wskazana. Czy Avid z pojedynku wyjdzie zwycięsko?

Mateusz Nabiałczyk

Shimano wysoko zawiesiło poprzeczkę i zrobiło o wiele więcej, aniżeli odrobiło straty. Nowe X0 nie mogą być już po prostu bardzo dobre, muszą być genialne. Jakie są na to szanse? Zobaczcie sami!

Po pierwsze w miejsce 2 tłoczków trafiły 4. Może dwukrotnie większej siły nie uzyskamy, ale na pewno będzie ostrzej.

SRAM-Avid-X0-Trail-Brakes-caliper-cutaway02-600x398

Jakby tego było mało powierzchnie cierne okładzin wyraźnie urosły względem pierwowzoru, który jest po prawej...

SRAM-Avid-X0-Trail-Brakes-brake-pad-comparison01-600x398

Wiem, jak działają nowe, acz zwykłe Elixiry 2012 i tak się zastanawiam, czy aby nie za brutalne będą te hample? No, ale akurat w kwestii drogi hamowania im mniej, tym lepiej.

Aby precyzyjnie trafić w swoje potrzeby do wyboru będzie sporo rozmiarów tarcz, w tym nowe 170mm, które jak dla mnie jest lekką przesadą, ale jakby nie było trafia w najmocniej obleganą lukę.

2013-avid-hs1-disc-brake-rotors-lineup

Więcej tłoczków, potrzebna większa sztywność, zatem waga pewnie urosła. Nic z tych rzeczy! Mimo wszystkich tych zabiegów efekt końcowy bije 2-tłoczkowego poprzednika o prawie 20g. Oznacza to wynik na poziomie około 335g dla kompletu. Jak już wyjechałem z liczbami boga Wagomira, to dodam, że realnie tarcza 160mm waży jedyne 95g.

SRAM-Avid-X0-Trail-Brakes-caliper01-600x450SRAM-Avid-X0-Trail-Brakes-lever-master-cylinder01-600x450

Wszystko jak zawsze piknie, ale zobaczymy, jak to wszystko wypadnie w świetle terenowych i okołokasowych jupiterów. Szacunkowo cena powinna lekko przekroczyć 1000 PLN...sporawo.

(fot: bikerumor.com)