http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/opony/Panaracer/neo-moto.jpg

Hello Neo-Moto! Tym razem to nie slogan reklamowy znanego telefonu komórkowego, lecz nowej opony Panaracer, która wespół z kilkoma innymi uzupełni bogatą kolekcję ogumienia tego znanego producenta. Oczywiście w ulubionym przez nas rozmiarze.

Michał Smieszek

"Panasie" od wielu, wielu lat cieszą się niesłabnąca popularnością, choć uczciwie trzeba powiedzieć, że japońska firma nadal skupia się bardziej na na małej kiszce, niż na grubej parówie. Niewątpliwie znakiem firmowym Panaracer są opony przeznaczone do agresywnego XC, Enduro oraz AM. Wycieniowanych laczków jest zdecydowanie mniej. W tym roku niewiele się zmieni - już znane wzory bieżników zostaną uzupełnione większą rozmiarówką, głównie 650B.

Aleee...Czasami drobne nowości potrafia być nie mniej ciekawe. Dlaczego? Otóż Japończycy zainwestowali parę jenów w nowe inwestycje, w tym jedną o na pewno sporym znaczeniu - mowa o przejęciu linii produktów oponiarskich słynnego Pacenti Bicycles. 

Jeśli nic wam to nie mówi, w co akurat wątpię, to wystarczy zajrzeć na stronę www.pacenticycledesign.com, gdzie poznacie kultowe obręcze do 29erów oraz między innymi opony, będące pomysłem Kirka Pacentiego. Jegomość od początku nie krył faktu, że jego kolekcja powstaje w fabryce Panaracer. To właśnie tu rozpoczęto już w 2007 sprzedaż pierwszej opony MTB w rozmiarze 650B, który wtedy był praktycznie nie znany, a dziś każdy dzieciak wie, co to jest 27,5". (tak chwali się pan Pacenti).

Teraz przyszła pora na telesfora, aby za dobrą kasę pozbyć się sprawdzonych wzorów i tak właśnie w sezonie 2014 w ofercie Panaracer oficjalnie pojawiły się nowe-stare modele: NEO-MOTO, QUASI-MOTO oraz PARI MOTO GRAVEL.

 

Pierwszy z trójki Pacentich, NEO-MOTO, to uniwersalna opona do agresywnego XC, choć producent zakwalifikował ją do kategorii XC/Maraton. Boczne klocki mają regularny, prostokątny kształt. Te bliżej środka zmieniają położenie z podłużnego na horyzontalne, zaś lamelki na "czole" opony posiadają kierunkowo ścięte krawędzie. Obły profil, bieżnik, aramidowa stopka oraz gęstny oplot 120TPI mają sprawić, że Neo-Moto gwarantuje niewielkie opory toczenia oraz dobrą trakcje niemal w każdych warunkach. Opona nie waży masakrycznie dużo - niecałe 700g w rozmiarze 29x2,10" oraz 665g w przypadku 27.5x2.3.

 

Dla odmiany drugi muszkieter QUASI MOTO występuje jedynie w wersji 650B. Szkoda, bo przydałaby się taka guma w naszym ulubionym rozmiarze 29. Poczekajmy do przyszłego roku. Tymczasem QM to typowa niskoproiflowa opona na szybkie szutrowe szlaki. Drobne klocki są luźno rozrzucone. Boczne są w kształcie rombu, a środkowe przypominaja równoległobok. Szerokość nie poraża - ledwie 2.0", ale więcej na takie trasy nie potrzeba. aramid, 120TPI i tylko 545g. Efekt ma być piorunujacy - blat i ogień!

 
Ostanim z Pacentich jest łysy jak kolano PARI MOTO GRAVEL. Ze względu na sporą ilość materiału, opona przeznacznona jest na miasto i bite drogi. Minusem jest znowu rozmiar - jedynie 650Bx1.5. Masa 545g także nie powala, ale tu liczy się trwałość. Dobra na trenażer

Ale Panaracer, to na szczęście nie tylko trzy opony na krzyż, lecz cała kolekcja. Nas najbardziej interesują nowości w rozmiarze 29 cali. Niestety tu także Panaracer nas nie rozpieszcza na początek roku.

  Ze starych "nowości" warto wymienić model DRIVER PRO, czyli stosunkowo uniwersalną gumę do wszystkiego...ale wyłącznie wtedy, gdy jest sucho. W 2014 dostępne będą wersje 275x2.2", 29x2.2" - obie z aramidową stopką, oplotem 66TPI i masą nie przekraczającą 600g. Lada dzień Driver pojawi się także w opcji UST. Kłopot polega na tym, że prawdopodobnie polski dystrybutor nie będzie miał tego kapcia w swojej ofercie. Taki lajf..
  Za to na pewno będzie dostępny model SOAR, który w ubiegłym sezonie wygrał plebiscyt na "najbardziej oczekiwaną gumę w kolekcji Panaracer". W naszym kraju-raju pojawi się w dwóch wersjach: "Pro", tj zwijka o oplocie 60 TPI oraz "Compe" - drucik o skromny TPI równym 30. Przypomnijmy, że SOAR przeznaczona do jazdy zarówno w sypkim, jak i ubitym terenie. Kapeć jest relatywnie wąski jak na gumę 29, ale ścigantom - golinogom to raczej nie przeszkadza. Waga wersji 29x2.20, to zaledwie 590g (katalogowo).
  Pisałem wyżej, że Panaracer nie rozpieszcza zawodników biorących udział w zawodach XC...może nieco na wyrost, czego dowodem jest COMET. "Kometka" to klasyczny połykacz kilometrów - niski profil, gęste i drobne klocki dające niewielkie opory toczenia. W nowych sezonie Panaracer Comet będzie dostepny w kilku rozmiarach, między innymi: 29x2.25" i 29x2.1", oraz średnimm 27.5x2.0". Ciekawostką jest relatywnie wysoka waga wynosząca odpowiednio: dla opcji zwijanej - 680g i 600g. Tańsze drutówki utyją do ponad 750g. Oplot 60/30 TPI - bez fajerwerków.
  Nowością na ten sezon jest model SWOOP. Wspominam o nim, choć w tym roku nie ujrzy światła dziennego rozmiar 29". Na tego trza nam poczekać. Tymczasem musi Was zadowolić średniak - 27.5x2.10". Swoop najlepiej odnajduje się w agresywnej jeździe w dół, choć podjazdy mu niestraszne. Pomaga w tym charakterystyczny, wysoki bieżnik, który wgryza się w teren zapewniając trakcję w zakrętach i na luźnych podjazdach. Zdaniem projektantów - ideał na całodzienne wypady w góry. Gęstość kordu wynosi 60TPI zaś waga modelu 650Bx2.1" to 620g (aramidowy bok) i 700g (drut, 30TPI)

 

  Z dobrze znanych opon 29 nadal w sprzedaży będzie słynny papuć zaprojektowany we współpracy z Cedric'iem Gracia. Mowa rzecz jasna o CG XC, którego miałem przyjemność testować dwie zimy wstecz. Rewolucji nie będzie. Agresywna opona do konkretnego szaleństwa w górach. Wieloskładnikowa mieszanka, wzmocnienia, specjalna, "przeci-wężowa" stopka, to podstawowe cechy tej gumy. Małym minusem jest masa - ponad 850g, ale kto by się tam przejmował taką pierdułą, gdy liczy się trakcja i bezpieczeństwo...oraz weselny klimat.
  Ostatnim wybrankiem z kręgu 29 jest klasyk wśród klasyków - Panaracer RAMPAGE 29. Tej gumy nie trzeba przedstawiać. Ulubieniec miłośników ostrej jazdy ze względu na dopracowany wzór bieżnika i związane z tym właściwości jezdne. W przeciwieńśtwie do bogato wyposażonych modeli 26", opcja 29x2.35" nie posiada mieszanki ZSG oraz elastomerowych taśm wzmacniających boki opony. Relatywnie niską wagę, około 800g gwarantuje oplot 60TPI.

I to by było na tyle w kolejnym odcinku "Gumi Planet". Pozostaje jeszcz kwestia obecności wszystkich wyżej wymienionych "nowości" w ofercie naszego krajowego dystrybutora marki Panaracer. Po odpowiedź zapraszam na stronę www.velo.pl, gdzie już pojawiły się pierwsze "przebiśniegi" wieszczące nadejście nowego sezonu.

 

Pacenti Neo-Moto, Quasi-Moto and Pari-Moto
Pacenti Neo-Moto, Quasi-Moto and Pari-Moto
Pacenti Neo-Moto, Quasi-Moto and Pari-Moto
Pacenti Neo-Moto, Quasi-Moto and Pari-Moto