http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/kola/ExremeFatBike/100_mm_Fat_Tire_Bike_Rim_and_29er_Fat_Tire_Rim.jpg

Motocyklistom i kierowcom ciężarówek życzy się szerokości. Od dziś to życzenie tyczy się również kierowców 29erów. Wszystko za sprawą jednej firmy, która przebiła wszystkie pozostałe w rozmiarze opon i obręczy 29.

Michał Śmieszek

Szczerze powiedziawszy, to nie jestem w ogóle zaskoczony tym co wyniuchałem, wręcz tylko grymaśny uśmiech pojawił się na mem łonie i licu. Może to za sprawą obecności w moim domu pewnie pierwszego na polskiej ziemi, przedstawiciela gatunku pół-tłustych 29erów, którego próbuję okiełznać do testu. Jak już człowiek dotknie, poliże, pojedzie na takim, to informacja o jeszcze szerszych papuciach może być już wyłącznie czymś (nie)zwykłym.

Wieszczę, że w niedługim czasie 29+ wyjdzie z niszy nisz i stanie się tak samo popularnym zjawiskiem jak zwykłe 29ery, które pokochałem całym sercem. Tyle, że stosując nieco żartobliwą nomenklaturę - 29+ to w praktyce ledwo pół-tłuścioch. Prawdziwe fat bike zaczyna się od kół o szerokości...no powiedzmy 3.8 cala w górę. Cały ambaras w tym, że jeszcze taki nie powstał, a jeśli nawet, to skrzętnie jest ukrywany w jakimś amerykańskim garażu.

Ale to się już za moment zmieni za sprawą specjalistów z EXTREME FAT TIRE BIKES, którzy na razie, jako jedyni oferują ultra lekkie obręcze pod futurystyczne FAT bajki 29+++. Co więcej, ci sami goście lada dzień po niedzieli wypuszczą kompatybilnego, gumowego kapcia o monstrualnej szerokości 4.8". Ja pierdziu.... Ale do rzeczy.

Miłośnicy mega szerokich rafek mogą za drobne 219 USD plus przesyłka, zakupić "ultra lekki" model XTREME WARRIOR o szerokości....100mm! To jedyna obręcz, która jest w stanie przyjąć opony o w rozmiarze 4 cale w górę. Dodatek ultra lekki może się wydawać nieco na wyrost biorąc pod uwagę, że 29 calowa wersja waży 880g. Lecz to naprawdę niewiele jak na taki kawał metalu. W celu uzyskania tak wyżyłowanych parametrów, projektanci wycięli tyle dziur na ile pozwalał program do obróbki 3D. Efekt ich pracy może zaskoczyć nawet tłuste szwajcarskie sery. No i ma własny patent.

100 mm Fat Tire Bike Rim and 29er Fat Tire Rim

To nie jedyna przewaga produktu z Extreme Fat Bikes. Otóż firma chwali się kilkoma innymi patentami, przede wszystkim jednak tym, iż wymyślili koła i opony zupełnie od nowa! Chmmm...o co kaman? Otóż chopcy obserwując rynek "tłuściochów" doszli do wniosku, że obecnie co raz szersze opony wymuszają jednocześnie zwiększanie ich wysokości. W większości przypadków rasowa - tłusta opona ma efektywnie od 110mm do 120mm szerokości i niemal taką samą wysokość. W efekcie takie parametry negatywnie przekładają się na wysoką masę własną i rotowaną, oraz na całkiem spory promień bieżnika, który z kolei  zmusza użytkownika do stosowania niskich ciśnień w celu uzyskania największej powierzchni roboczej i przyczepności. Według inżynierów z Extreme Fat Bike to oczywiście sprawdza się na miękkim podłożu i spokojnej jeździe, lecz przy dużych prędkościach na stoku jest nieefektywne i niebezpieczne. O dodatkowych problemach w produkcji ram i części do kół nie trzeba wspominać...

Rozwiązanie jest zatem tylko jedno. Zrobić prawdziwą oponę nisko profilową, czyli taką, gdzie jej wysokość jest znacznie mniejsza od szerokości. Obniżając boki opony zmniejsza się wspomniany promień bieżnika, ale jednocześnie, dzięki sporej szerokości własnej mamy taką samą przyczepność, jaką normalnie uzyskamy po spuszczeniu wiatru z koła. W przypadku zestawu toczydełek Extreme Warrior możemy stosować normalne - wyższe ciśnienie. Masa rotowana jest lepiej rozłożona a koło jest stabilniejsze przy większych prędkościach.

Fat Tire Bike Wheel System Comparisons

Koncepcja grubaśnych kółek 29 jest już tylko rozwinięciem tematu. Wspomniane obręcze XTREME WARRIOR mają bowiem zewnętrzną średnicę 664mm (25.2"). Dzięki temu rzeczywista średnica zestawu obręcz + opona Etreme jest niemal taka sama jak już istniejących opon (dokłladnie 1/2" więcej), ale całość jest znacznie lżejsza - same obręcze średnio o 25 %. Ostatnią zaletą, którą podkreślają włodarze z Extreme Fat Bikes jest znacznie lepsze wyważenie flagowych obręczy od konkurencji (np. Surly Clown Shoe 100mm) poprzez opatentowane rozmieszczenie otworów ulżeniowych. W konkurencyjnych rozwiązaniach dziury są umiejscowione niesymetrycznie, co stwarza problemy podczas szybkiej jazdy w dół. Do produkcji wykorzystano przyzwoity, pancerny stop aluminium, który zapewnia właściwą sztywność i odporność, choć przy tej szerokości, Xtreme Warrior nie potrzebuje wiele, aby trzymać odpowiednie parametry.

Xtreme Pro Ultra Fat Tire Rims With Cut Outs Comparison

Do kompletu koniecznie trzeba zakupić jeszcze dwie rzeczy. Specjalną opaskę Xtreme PRO Ultra o szerokości 90mm, która wypełni wszystkie otwory. Ten ochraniacz także jest ultra...lekki. Koszt zakupu +10USD za parę.

Na sam koniec trzeba uzbroić się w cierpliwość. Wypada bowiem założyć dedykowaną oponę o przepisowej szerokości 4.8". Sęk w tym, że Xtreme Warrior Low Wall Ultra Lite Fat Tire 4.8" x 29 jest dopiero w fazie przedprodukcyjnej. Niemniej w sklepie fabrycznym Extreme Fat Bikes pojawi się całkiem "very soon". Nisko profilowa opona o gęstości 120TPI będzie ważyć zaledwie 880g! I to jest sukces na miarę prawdziwego Fat Bajka. Koszt niewielki - 149.95USD. Pozostaje jeszcze uszyć sobie, np u Rosjan, lub w USA tytanową ramę i widelec obsługujące nowy standard 29++++ i voila! Reszta części, czyli szerokie piasty, osie mechanizmów korbowych są powszechnie dostępne w Internecie.

xtreme warrior fat tire bike 29er

Szczerze powiedziawszy koncepcja takich nietypowych kół 29" sama w sobie jest być może słuszna. Pytanie jednak jak bardzo upośledzony jest komfort jazdy i odporność na uszkodzenia - typowe wady opon niskoprofilowych.

Na sam koniec...Tytułowe życzenie szerokości nie jest jedynym na dzisiejszą marcową niedzielę. "....I Panie Boże Wszechmogący, proszę Cię to, abym tym niusem choć raz mógł zaskoczyć tego-który-o-grubasach-wie-wszystko". Szacunek!

 S