mondraker panzer R fatbike

W kolejnym roku Mondraker będzie kontynuować swoją przygodę z grubymi jednośladami. Przedstawiona oferta jednakże uszczupliła się do dwóch tradycyjnych fatów. Czy mniej oznacza lepiej?

 

Wielu producentów poprzestaje na jednym sztywniaku i jednym modelu z przednią amortyzacją, co w zupełności jest wystarczające w przypadku udanych projektów. 

Hiszpańska marka już trzeci z kolei sezon bawi się w fatbajkowanie. Nowe modele są jedynie po lekkim liftingu w stosunku do ubiegłorocznych. Panzer i Panzer R został zbudowany na starej ramie.  Jedyną różnicą jest malowanie, cała reszta „stety” bądź niestety bez zmian.  Wspominając plusy starego szkieletu: oś 12mm, taperowana główka i dość rzadko spotykane mocowania dające możliwość montażu bagażnika. Ponadto mamy wystarczająco długi i szeroki ogon, który umożliwia montaż większości dostępnych na rynku opon, nawet tych w rozmiarze 4,5”. Tylne widełki też nie są takie zwyczajne. Kwadratowy przekrój dodaje sztywności i pancerności ramie. Rzadkością jest także sztywny widelec z osią 15mm, którą w Pancerze znajdziemy. Jest to ogromne ułatwienie dla posiadaczy w szafie drugiego, amortyzowanego widelca. Do czego możemy się przyczepić? Do mocowania IS tylnego hamulca. Wypadało by się rozstać z przestarzałym standardem. Szkoda również, że zniknęła amortyzowana sztyca Rock Shox’a, którą mieliśmy w poprzednim modelu Panzer RR.

 mondraker panzer fatbike 2017

Obydwa Panzery to wręcz bliźniaki. Jeden z bardziej zadartym 120mm amortyzowanym nosem, drugi ze sztywnym, a także nieco innymi hamulcami. Cała gama pozostałych części to lustrzane odbicie tabeli ze specyfikacją. Warto wspomnieć o zmianie dostawy opon w 2017 roku. Przewidziałem, że Maxxis z nowymi modelami ma duże szanse wrócić do fatbajkowych łask. No i proszę, Panzery toczą się na oponach Maxxis Colossus o szerokości 4.8”. W stosunku do ubiegłorocznego modelu zmianie uległ napęd. Tym razem postawiono na 1x11, co uważam za dobre posunięcie. 

 

 

Panzer

                      Panzer R

Rama

Panzer Xtralite 6061 Full Butted, Forward Geometry, tapered head tube, 100mm BSA bottom bracket, QR 12x190mm rear axle.

Panzer Xtralite 6061 Full Butted, Forward Geometry, tapered head tube, 100mm BSA bottom bracket, QR 12x190mm rear axle.

Rozmiary

S / M / L / XL

S / M / L / XL

Amortyzator

MDK FAT alloy 15x100mm tapered PM disc

RockShox Bluto RL Fat Bike 120mm, tapered steering tube, 15 x 150mm axle

Stery

Fsa Nº57 tapered 1-1/8″->1/5″

Fsa Nº57 tapered 1-1/8″->1/5″

Mostek

Onoff Stoic FG 30mm

Onoff Stoic FG 30mm

Kierownica

Onoff Notion 0.2 31.8mm 740mm

Onoff Notion 0.2 31.8mm 740mm

Gripy

Onoff Diamond 1lock-on, 130mm

Onoff Diamond 1lock-on, 130mm

Sztyca

Onoff Notion 0-R 27.2mm 400mm

Onoff Notion 0-R 27.2mm 400mm

Siodło

Mondraker Panzer custom design

Mondraker Panzer custom design

Hamulec przedni

Sram Level 180mm

Sram Guide R 180mm

Hamulec tylny

Sram Level 180mm

Sram Guide R 180mm

Klamki

Sram Level

Sram Guide R

Obręcze

MDK FAT 80mm rim w/reduced weight cutouts

MDK FAT 80mm rim w/reduced weight cutouts

Szprychy

CN stainless

CN stainless

Piasta przednia

MDK-FAT XP1, sealed bearings, 15x150 rear axel, IS 6 bolts.

MDK-FAT XP1, sealed bearings, 15x150 rear axel, IS 6 bolts.

Piasta tylna

MDK-FAT XP1, sealed bearings 15x190 rear axel, IS 6 bolts.

MDK-FAT XP1, sealed bearings 15x190 rear axel, IS 6 bolts.

Opony

Maxxis Colossus 26x4.8, 120TPI, tubeless ready, dual compound, Exo protection, Wire.

Maxxis Colossus 26x4.8, 120TPI, tubeless ready, dual compound, Exo protection, Wire.

Korby

Race Face Aeffect Fat 30T

Race Face Aeffect Fat 30T

Suport

Race Face X-Type 100mm

Race Face X-Type 100mm

Łańcuch

Sram PC-1110 11s

Sram PC-1110 11s

Przerzutka przednia

-

-

Przerzutka tylna

SRAM NX1 X-Horizon Type3 11s

SRAM NX1 X-Horizon Type3 11s

Manetki

SRAM NX1 Trigger right 11s

SRAM NX1 Trigger right 11s

Kaseta

Sram PG-1130 11-42t 11s

Sram PG-1130 11-42t 11s

Waga (bez pedałów)

14.8kg

15.3kg

 

Producentom, którzy chcą się liczyć  na światowym rynku i przede wszystkim też chcą zwrócić na siebie uwagę, nie wypada nie mieć w ofercie fatbików. Zaś e-faty to już totalny ukłon w stronę chyba najmniejszej istniejącej grupy rowerzystów na naszym globie. Mimo to Mondraker podejmuje rękawicę w takim projekcie i wypuszczając na rynek E-Pancera R.

mondrake pancer ebike

Czuję pewien niedosyt patrząc na nowe Mondrakery. Głównie dlatego, że chciałoby się znacznie więcej i więcej po tak udanych projektach z 2016. Niestety w 2017 zniknie wizytówka, którą był w Panzer RR o piórkowej wadze (12.9kg), a dwa pozostałe modele dostaną jedynie nowe malowanie i niewielkie, osprzętowe zmiany. Mam ogromną nadzieję, że jest to cisza przed burzą i w 2018 roku zobaczymy karbonowe monstrum o niespotykanie niskiej wadze.

 

Bartosz Bidas